In deze nieuwe rubriek Albert Wil Het Beter (AHWB) gaat ALbert in
op zijn missie: "Software Beter Maken". Hij legt uit waarom dat nodig is. En
hij gaat stap voor stap op onderzoek: hij beschrijft ideeën en methoden om
software beter te maken.
Zo is er een probleem met het imago van software. Deels is die borrelpraat
gewoon waar. En toch, ... Dankzij de software-industrie is er ook veel
bereikt. Veel moderne, handige spullen om ons heen zouden niet mogelijk
zijn zonder goed werkende software. Denk aan telefoons, aan GSM of aan de
populaire iPod. Is dat vaak niet meer dan wat plastic en een boel
software?
Hoe kunnen we software beter maken? Door betere processen? Betere tools?
Of door beter ons beste te doen? Kan het wellicht wat goedkoper, of moeten
we efficiënter worden om meer tijd over te houden om aan de kwaliteit te
werken. Of moeten we alleen aan ons imago werken?
Wie het weet mag het zeggen...
De rest mag mee met op onderzoek; elke 2 maanden maken we
een stap, te publiceren in dePTSer.
Echter, na drie afleveringen is deze reeks (in deze vorm)
gestopt. Albert kreeg een andere werkgever en schrijft dus niet meer voor
dePTSer. Wel is hij doorgegaan zijn missie; hij ging dat bij JVH Gaming in
praktijk brengen. Daar zijn de R&D activiteiten inmiddels veel beter,
wel meer dan een factor twee ...
Al is de serie niet compleet, en moeten de Albert laatste lessen nog gepubliceerd worden, lees hieronder de basis concepten ...
Koop een willekeurig computertijdschrift en je leest de prachtigste verhalen over computers. Maar ga je naar een verjaardag, dan hoor je heel andere verhalen. Als het problemen zijn, komt het door de computer. Als hij het al doet, dan is het weer te ingewikkeld. Bovendien: als je computers wel leuk vindt, dan ben je een 'nerd'. Het lijkt erop dat wij, Software Engineers, iets fout doen. Maar wat? En hoe kunnen we dat verbeteren?
In het eerste deel van deze rubriek heb ik betoogd dat 'software beter maken' hard nodig is. Door aan ons imago te werken en door ons 'ingenieurschap' uit te buiten. Maar ook door betere software te maken. In deze aflevering onderzoeken we wanneer software beter is. En waarom we wellicht een stukje persoonlijke vrijheid moeten inleveren voor betere code.
In onze zoektocht om software beter te maken hebben we vorige keer betoogd dat stijl belangrijk is. Stijl gaat immers over vakmanschap; stijl maakt code leesbaar en helpt bij het onderhoud van programmatuur. Maar wat als dat niet gebeurd is, wat als de code 'onleesbaar' is? Dit keer gaan we daarom een stap verder. We gaan we kijken hoe we code sneller kunnen lezen. Bijvoorbeeld door de computer te gebruiken.